بازی قلعه‌نویی با اسم قطبی| سرگیجه در تیم ملی حمایت عجیب صادقی از نکونام+ ویدیو| ۵ سال بماند قهرمان آسیا می‌شویم! آغازبه‌کار استقلال ب!| برنامه‌های جدید خلیج فارس برای آبی‌ها بیانیه باشگاه پرسپولیس درباره توهین به بانوان در بازی مقابل سپاهان آتیلا حجازی: به خاطر استقلال به ایران برگشتم زردکانلو: رئیس هیئت فوتبال هیچ دستاوری جز نابودی در فوتبال خراسان نداشته است | وای به حال فوتبال ایران با چنین مدیرانی! سوپرگل شهاب زاهدی از فاصله ۷۰ متری + فیلم حجازی سرپرست استقلال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد
سرخط خبرها

۳ ماه فرصت تا تجهیز داوران به دانش استفاده از وی‌ای‌آر | ورزشگاه‌ها هنوز آماده نیست

  • کد خبر: ۲۲۳۴۵۹
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
۳ ماه فرصت تا تجهیز داوران به دانش استفاده از وی‌ای‌آر | ورزشگاه‌ها هنوز آماده نیست
کمیته داوران برای استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در فصل آینده ۳ ماه فرصت دارد تا علاوه بر آماده سازی ورزشگاه‌ها، داوران را نیز به کلاس‌های آموزشی وی‌ای‌آر بفرستد.

گروه ورزش|شهرآرانیوز، تاج به عنوان فرد اول فدراسیون بار‌ها مدعی شده که فصل آتی سیستم ویدیویی به لیگ برتر ایران ورود می‌کند. اخیرا در راستای وعده  قبلی مصرانه روی ادعای خود پافشاری کرد و بحث ورود وی‌ای آر در لیگ بیست و چهارم را وسط کشید که بسیار قابل توجه بود.

با توجه به اینکه هر هفته کمیته داوران با سیلی از اعتراض تیم‌ها نسبت به داوری‌ها مواجه می‌شود و قطعا در هفته‌های پایانی این اعتراض‌ها به اوج خود می‌رسد، برای فدراسیون و شخص تاج ورود سیستم ویدیویی از نان شب هم واجب‌تر است و رییس فدراسیون در تلاش است تا فصل آینده با ورود این تکنولوژی فوتبال را به سمت و سوی حرفه ای‌تر شدن سوق دهد و از دایره اعتراض‌ها کم کند.

برای عملی شدن وعده‌های رئیس نیاز به بستر‌هایی است که باید آرام، آرام فراهم شود؛ نخست اینکه باید ورزشگاه‌های کشور را برای نصب وی‌ای آر مهیا کنند و نکته بعدی مجهز شدن تمامی داوران لیگ برتر به علم استفاده از این تکنولوژی است تا دست کمیته داوران برای استفاده از داوران بسته نشود.

پرواضح است که در شرایط امروز لیگ و ضعف جامعه داوری کمیته داوران برای استفاده از وی‌ای‌آر حتی در بازی دربی هم با مشکل جدی مواجه است چه برسد به اینکه بازی‌های دیگر لیگ نیز با این تکنولوژی برگزار شود، به همین دلیل افشاریان باید برای مهیا کردن مقدمات استفاده از سیستم ویدیویی ابتدا داورانش را به علم استفاده از آن مجهز کند.

بدیهی است که در حال حاضر فقط هفت داور بین المللی (موعود بنیادی فر، پیام حیدری، بیژن حیدری، حسن اکرمی، وحید کاظمی، امیر عرب براقی و مرتضی منصوریان) با حضور در کلاس‌های خارج از کشور توانستند لایسنس خود را دریافت کنند آن هم لایسنس حضور در داخل زمین، اما استفاده از وی‌ای آر مستلزم این است که سه داور هم در اتاق وار قرار گرفته تا بتوانند به داوران داخل زمین کمک کنند که داوران اتاق وار قطعا کاری به مراتب سخت‌تر از داوران داخل زمین دارند.

نکته اینجا است که برای حضور در این اتاق فقط تاکنون موعود بنیادی‌فر لایسنس دارد و شش داور دیگر بین المللی نتوانستند این مدرک را کسب کنند، پس تا اینجای کار کمیته داوران فقط شش داور دارد که می‌توانند در صورت استفاده از سیستم ویدیویی در زمین حضور داشته باشند و یک داور هم توانایی حضور در اتاق وار دارد، لذا برای برگزاری بازی‌ها با سیستم ویدیویی در فصل آینده باید غیر از داوران بین المللی، داوران ملی لیگ هم علم استفاده از آن را داشته باشند.

اینطور که گفته می‌شود در راستای وعده‌های مکرر تاج برای استفاده از وی‌ای آر در فصل آتی، کمیته داوران قصد داشته در هفته گذشته مدرسانی از کشور‌های لبنان و اردن را به ایران بیاورد و ۱۵ داور را برای حضور در کلاس‌های آموزش وی‌ای آر زیر نظر مدرسان قرار دهد.

اما این پروژه خیلی زود متوقف شد، چون به دلایلی پرواز مدرسان لبنانی و اردنی به ایران لغو شد و عملا این کلاس هامنجل شد.

با این وجود، اما کمیته داوران می‌خواهد در سه ماه آتی که تا فصل بعد کمیته داوران فرصت دارد دوباره از مدرسان خارجی برای برگزاری کلاس‌های آموزش وی‌ای آر دعوت کند و در چندین نوبت (احتمال زیاد در سه نوبت) پانزده داور لیگ برتر بتوانند با حضور در کلاس‌های ذکر شده با استفاده از سیستم ویدیویی آشنا شوند.

در ادامه فقط بحث اتاق وار می‌ماند که قطعا در این بازه زمانی داوران بین المللی هم لایسنس اتاق وار را می‌گیرند تا در صورت ورود سیستم ویدیویی به بازی‌های لیگ برتر بتوانند به کمیته داوران کمک کنند.

با توجه به اطلاعاتی که رسیده ورزشگاه‌های نوساز ایران مثل نصف جهان و شهدای فولاد که برای نصب سیستم ویدیویی مشکلی ندارند و ورزشگاه‌های دیگر هم با رفع چند مشکل کوچک برای ورود سیستم ویدیویی مشکل جدی ندارند.

در اینجا فقط بحث مجهز شدن داوران به علم استفاده از  این تکنولوژی می‌ماند که کمیته داوران در سه ماه پیش رو سعی دارد با برگزاری چند کلاس در چند دوره داوران خود را با این علم آشنا کرده و آنها بتواند لایسنس خود را بگیرند.

آنچه مسلم است تاج به دور از چشم مخاطبان فوتبال تمام هم و غم خود را برای ورود این تکنولوژی گذاشته است، این سیستم قرار است بیشتر از شرکت‌های چینی و به احتمال زیاد به صورت اجاره‌ای وارد لیگ شود.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا برای نصب این سیستم در حال حاضر با هم رقابت می‌کنند و اکثرا اپراتور‌هایی دارند که به همراه سیستم به کشور مورد نظر فرستاده و در اختیار فدراسیون آن کشور قرار می‌دهند، به طور حتم با توجه به مشکلاتی که تاکنون برای خرید وی‌ای آر بوده است فدراسیون ایران این سیستم را از شرکت‌های مورد نظر اجاره کرده و در فصل بیست و چهارم استفاده می‌کند تا به طور مقطعی کمبود دستگاه‌ها برطرف گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->